Dit is waarom je professionele foto's moet gebruiken.

Spreken met foto’s.

Daar draait het tegenwoordig om: Foto’s! Mensen lezen steeds minder de teksten, maar lezen aan de hand van foto’s. Een erfenis die we toch wel gekregen hebben van social media zoals Facebook en Instagram. Mensen zijn gewend om te scrollen en de beelden die hen aanspreken, bekijken ze even van dichterbij.


Google

Ook Google weet dit. En ze geven dus steeds meer aandacht aan websites die voor unieke content kiezen. Unieke content? Dat zijn eigen foto’s. Geen stockfoto’s, foto’s van fabrikanten of - nog erger - foto’s die je van Google hebt geplukt. Wil je scoren op Google? Kies dan alvast voor unieke foto’s.

ijsland-94.jpg



Foto’s of kiekjes?

Kiekjes horen we meer vallen in de meer Noordelijke contreien. Wij noemen alles foto’s. Maar er is toch een duidelijk verschil tussen een foto en een kiekje.

Ik hoor het soms wel eens: “Waauw, mooie foto. Jij zal wel een goed fototoestel hebben!” Ja, ik heb een goed fototoestel. Maar dat wil nog niet zeggen dat er automatisch een mooie foto uitrolt. Ik heb thuis een freesmachine liggen, maar ik kan niet echt frezen :-)

OK, het klopt zeker dat het beste fototoestel dat toestel is dat je bij je hebt. En de smartphone is daar tegenwoordig het beste voorbeeld van. Voor de social media is dit vaak het perfecte middel: Een snel kiekje en we gooien het op social media. Maar daar hoor je het woord weer: “Kiekje”.

Een kiekje? Dat maak je snel even aan tafel, van je eten. Of een selfie is een kiekje. Het is een leuke herinnering, maar je zal het niet meteen op een grote canvas laten drukken voor aan je muur. Een kiekje dient om het moment vast te leggen. De setting maakt niet veel uit.

Een foto? Dat wordt grotendeels geregisseerd. Wat neem ik in beeld, wat niet? Hoe neem ik het in beeld? Hoe valt het licht? Zijn er storende elementen? Het vraagt een getraind oog om dit allemaal samen te vatten tot een foto.

ijsland-104.jpg

Etalage

Nu, wat heeft dit alles met jouw bedrijf te maken? Wel, als je een bedrijf hebt, heb je vermoedelijk ook een website en/of social media?

Gebruik hiervoor professionele foto’s! Voor je social media kan je soms al wel eens een kiekje gebruiken, maar probeer professionele foto’s te gebruiken wanneer je je producten of diensten in beeld brengt.

Stel: Een schrijnwerker maakt een mooie inbouwkast. Hij is een echte stielman en is bezig met zijn zaak, dus hij neemt na het werk snel nog even een foto met zijn smartphone om op zijn website en/of social media te plaatsen. Vermoedelijk is de foto niet helemaal scherp, te donker en staat er nog veel rommel mee op de foto (zoals werkmateriaal, houtresten, …) Hij plaatst de foto van de prachtige kast op het internet. Potentiële klanten zien een onscherpe foto die te donker is. Het beeld zal hen niet meteen aanspreken en scrollen dus vermoedelijk al verder. Kijken ze toch even verder, dan zien ze geen strak beeld. Dus de schrijnwerker zal geen strakke kast kunnen neerzetten? En het is er donker. Dus we gaan maar geen kast zetten in de hal want dan wordt dit waarschijnlijk een donker kot.

Ook de rommel op de foto zorgt voor een lager bereik. Mensen willen het resultaat zien. Niet de rommel dat het met zich meebrengt.

ijsland-387.jpg

Hoe voorkomen?

Hoe pak je dit dan best aan? Simpel: Rij later nog eens terug naar je klanten. Wacht tot de bezetter en de schilder klaar zijn. Of wacht tot de tuin netjes aangelegd is en in bloei staat. Een hele tijdsinvestering, dat is waar. Maar hoe beter je foto’s, hoe meer je zal verkopen. Want je hebt beelden die de mensen aanspreken.

Wees gerust, foto’s zoals in de brochure van de grote merken zal je vermoedelijk niet meteen krijgen. Zij investeren duizenden euro’s in een foto. Ze reizen de wereld rond met de juiste attributen, een crew aan stagers, belichters, fotografen, … Kosten baten is dit niet meteen rendabel voor een ‘gewone’ zelfstandige. Maar investeer toch voldoende in je foto’s. Je zal zien dat je al snel een bibliotheek hebt aan goed beeldmateriaal dat je voor allerhande dingen kan gebruiken: website, social media, naamkaartje, brochure, flyer, …

We proberen onze klanten steeds te overtuigen van het belang van goede foto’s. Voor de meesten gaan we dan ook zelf op pad om voor een bibliotheek aan foto’s te zorgen. Handig voor wanneer ik met de website aan de slag ga. Of handig voor Inge wanneer ze een folder moet maken. Een map open klikken en we kunnen kiezen wat ons best past. We moeten geen uren over en weer mailen om het juiste beeldmateriaal te sprokkelen, wat op zijn beurt er voor zorgt dat er minder uren gepresteerd moeten worden.

Investering

Professionele foto’s laten maken is een investering. Dat klopt. Maar een evidente investering. Je spendeert een heel budget aan een nieuwe website of brochure. Zorg dat het plaatje klopt zodat je centen goed besteed worden. Een dagje foto’s maken zorgt er voor dat je tientallen (vaak meer dan 100) foto’s hebt die je kan gebruiken. Je dient zelf niet meer op zoek te gaan naar content voor je social media en je hebt foto’s die je kwaliteiten tonen zoals ze zijn.

Stijn Matthé