5 tips voor een succesvolle Facebook bedrijfspagina

mockup kollektief.jpg

Een goede bedrijfspagina op Facebook kan je veel opleveren. Meer klanten, meer bereik, meer interactie, ... Meer verkoop! Als je het goed aanpakt, tenminste.

Met je bedrijf op Facebook zitten is véél meer dan eenrichtingsverkeer of een vorm van reclame. Jouw klant zit niet op Facebook om de zoveelste actie of promotie te zien. Hij zit op Facebook om in interactie te gaan met zijn vrienden, om leuke filmpjes te bekijken of als ontspanning na een drukke werkdag.

En daar ben jij! Pak je het slim aan, dan zal je je bereik en je klantenbestand snel zien stijgen.

Onze tips:

1. De eerste indruk: Profiel- en omslagfoto

Hier wordt jammer genoeg nog zoveel tegen gezondigd. De profielfoto van je bedrijfspagina is je eerste indruk, als dit rommelig en/of niet leesbaar is, haken veel klanten al meteen af.

Als profielfoto kies je best voor een duidelijke en herkenbare link met je bedrijf zoals je logo of een goede foto van de zaakvoerder of het team. Een goede profielfoto is 180 x 180 pixels. Heb je geen vierkant maar bijvoorbeeld een langwerpig logo, zorg dan voor voldoende witruimte onder en bovenaan zodat je logo in alle geval leesbaar is.

Ook je omslagfoto zegt veel over je bedrijf. Kies iets dat uit het oog springt: een toffe luchtfoto van jouw bedrijf, een knappe detailfoto van jouw product of een gezellige foto van het team. De juiste afmetingen voor de omslag foto zijn is 851 pixels op 315 pixels. De foto moet minimaal 399 pixels breed zijn. Gebruik een PNG voor betere kwaliteit. 

 

2. Stel alles correct in

Zorg dat mensen alle nodige info over jouw bedrijf snel kunnen vinden. Stel je contactgegevens correct in, vul je openingsuren in, je adres, etc. Dit doe je op de pagina-informatie van jouw Facebook bedrijfspagina.

Afhankelijk van de categorie van je pagina kan je verschillende soorten algemene gegevens op je pagina instellen.
Gegevens toevoegen aan je pagina doe je zo:

  • Klik op Info aan de linkerkant van je pagina
  • Klik op Pagina-informatie
  • Ga naar het gedeelte dat je wilt bewerken en voeg informatie toe
  • Klik op Wijzigingen opslaan

Je vindt deze gegevens terug in het 'info-gedeelte' aan de rechterkant van je bedrijfspagina.

 

3. Plaats regelmatig updates

Dat je op Facebook best regelmatig nieuwe updates plaatst, dat weet je waarschijnlijk al. Elke dag is ideaal, maar voor de meeste ondernemers is dit moeilijk. Een tweetal à drietal keer per week beschouwen wij wel als een minimum om goed zichtbaar te zijn en te blijven bij je volgers.

Dat jij als hardwerkende ondernemer niet elke dag op Facebook kan zitten, dat heeft Mark Zuckerberg ook begrepen. Je kan posts inplannen op je Facebookpagina. Bijvoorbeeld: op vrijdag werk je enkele uurtjes aan je pagina, en je plant vervolgens berichten in voor de komende weken (eentje op dinsdagavond, eentje op donderdagmiddag, ...)

Hoe plan je een bericht in op Facebook?

  • Begin met het maken van je bericht boven aan de tijdlijn van je pagina
  • Klik op het pijltje naast Publiceren en selecteer Plannen
  • Selecteer onder Publicatie de datum en tijd waarop je het bericht wilt publiceren
  • Klik op Plannen

 

4. Werk met beeld en ga voor variatie

In een statusupdate op je Facebook bedrijfspagina werk je best met beeld. Een foto werkt beter dan enkel tekst, en een video werkt beter dan een foto. Die toont Facebook sneller aan jouw volgers dan wanneer je enkel tekst typt. Misschien tijd om die camera nog eens boven te halen en een leuk filmpje te maken over je bedrijf?

Beeld gebruiken is ongelooflijk belangrijk op Facebook. Maar breng zeker ook voldoende variatie aan de dag. Wissel een foto af met een video, een tekst met een GIF'je, een quote van een klant met een aankondiging, ... En geef je volgers op tijd en stond zeker een kijkje achter de schermen!

 

5. Zorg voor interactie

Om goed te scoren qua bereik, d.w.z. zichtbaar zijn in het nieuwsoverzicht van je volgers, is het belangrijk dat je interactie krijgt op je berichten. Dit doe je door toffe statusupdates te plaatsen, maar vaak is dit niet voldoende. Je moet de interactie uitlokken. Doe dit bijvoorbeeld door een vraag te stellen. Laat je volgers een keuze maken, of vraag hen zelf naar tips.

Kijk eens naar je oude berichten op je Facebook bedrijfspagina. Welke hebben goed gescoord en welke minder? Op welke posts kreeg je het meeste reacties? Leer daar uit en plaats meer van zulke updates.

Succes!

 

Een vraag over jouw Facebookpagina? Nies kan je verder helpen met het opzetten, onderhouden en beheren van je social media kanalen