6 dingen die je niet mag doen met je website!

6 dingen die je niet mag doen met je website

 

Een website voor je zaak is en blijft belangrijk. Vroeger gingen heuse programmeurs aan de slag om een website samen te stellen. Meer en meer zijn er DIY-pakketten op de markt waardoor je zelf je website kan samenstellen.

Maar ook al kan je je eigen website al zelf maken, er blijft een zekere 'kunst' van toepassing wanneer je je website gaat maken.

Zoals iedereen bezoeken ook wij regelmatig websites. Alleen kijken wij er vermoedelijk op een andere manier naar dan een standaard bezoeker.

Dagelijks schiet er dan ook wel een "oei, wasda?" door ons hoofd.

Stijn is onze websiteman. Hij somt voor jullie 6 dingen op die je niet mag doen met je website.

 www.ecotechnics.be - realisatie van Het Kollektief

www.ecotechnics.be - realisatie van Het Kollektief

 

#1 Niet mee zijn met de technische vereisten van vandaag.

 www.asgh.be - realisatie van Het Kollektief

www.asgh.be - realisatie van Het Kollektief

De IT-wereld gaat razendsnel. En het internet hoort daar ook bij. 10 jaar geleden bezochten we het internet via de computer en stonden we nog niet veel stil bij onze privacy. De dag van vandaag is dat net iets anders.

Responsive

Zorg er voor dat je website responsive is. Dit wil zeggen dat de pagina's van je website zich aanpassen aan het grote van het scherm waarop ze afgebeeld worden. Zo blijft je website goed leesbaar zonder dat de bezoeker dient te zoomen. Zoekmachines zoals Google geven een penalty ('strafpunten') aan websites die niet responsive zijn. Is je website niet responsive? Dan zal je dalen in de zoekresultaten.

Secure certificaat

HyperText Transfer Protocol... Euhm wablief? Je herkent het vermoedelijk beter als het afgekort is naar http. In de jaren '90 moesten we voor de www nog http:// typen. Ging je online shoppen of bankieren? Dan moest je er op letten dat die http veranderde naar https. Die 's' staat dan voor 'secure'. Vandaag is https niet alleen meer een standaard voor banken en online shops, maar voor elke website. Heb je geen Secure certificaat op je domeinnaam zitten, zal Google je ook hiervoor een penalty toekennen. Daarnaast zal je website niet meer te bezoeken zijn vanaf verschillende browsers zoals Google Chrome en Safari.

 

#2 Je website nooit aanpassen.

OK, je website is klaar en je kan er weer 10 jaar tegen. Of dat denk je althans. Niets is minder waar!

Regelmatig nieuwe inhoud toevoegen of wijzigen op je site, zorgt er voor dat het voor je bezoekers leuk blijft je website te bezoeken. Daarnaast merken zoekmachines dat je actief bezig bent met je website en dus met je zaak. Actieve websites krijgen een streepje voor bij zoekmachines waardoor je dus hoger in de zoekresultaten zal terecht komen.

Wat moet je dan constant aanpassen? Telkens je openingsuren veranderen? Of nieuwe pagina's verzinnen en verwijderen? Nee hoor. Bloggen is het perfecte middel om je website levendig te houden. Bij bloggen denken de meesten meteen aan verhalen neerpennen, zoals ik hier nu aan het doen ben. Uiteraard is dat een goed idee, maar ben je niet zo een penner, dan kan je bloggen ook zien als het delen van korte weetjes, nieuwe collecties, nieuwe collega's, ... Iets uitgebreider als op je Facebookpagina, maar zeker geen enorm verhaal.

Deze blog kan je dan weer perfect delen op je social media zodat bezoekers, wanneer ze de blog willen lezen, op je website terecht komen. Misschien klikken ze dan wel door naar de rest van je site en sturen ze je vervolgens een mailtje waardoor je via je blog aan het verkopen bent. Goed toch? En bijkomend: meer bezoekers op je website? Google kijkt weer mee en zal je website als 'belangrijker' aanschouwen.

 

#3 Jong en dynamisch zijn.

Oei, mag je niet jong en dynamisch zijn? Jawel hoor. Maar volgens mij staat die zin in aanbieding bij den Aldi of zo. 

Dagelijks kom ik websites tegen die beginnen met "Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf". Kom op. Ben je niet creatiever dan dat? Ik haak alvast af bij zo een website. 

Geef er een draai aan. Durf! Out of the box! Die eerste zin is de eerste indruk. Bezoekers hebben slechts enkele seconden nodig om een algemene indruk te vormen. en dat doe je niet met die zin van den Aldi. Maak  bezoekers benieuwd om de rest van je website te bekijken.

 www.roelantsdecorations.be - realisatie van Het Kollektief

www.roelantsdecorations.be - realisatie van Het Kollektief

 

#4 Een @hotmail.com of @gmail.com gebruiken als mailadres

Je ziet ze nog al te vaak: Lokale zelfstandigen die als contact-adres een hotmail of gmail gebruiken. De indruk die je dan geeft is niet meer dan "Ik wil niet met je communiceren. Maar als je er op staat, stuur dan maar naar mijn hotmailadres waar al die andere rommel ook in terecht komt."

Kies voor een professionele uitstraling. En daar hoort je e-mailadres ook bij! Je hebt al een domeinnaam voor je website. Hier een aangepast e-mailadres voor maken is zo gebeurd. En die mailbox instellen is heel eenvoudig. Beloofd ;-)

Voordeel: Je kan perfect werk en privé gescheiden houden. Een zelfstandige werkt dag en nacht, maar soms moeten we ook kunnen ademen, niet waar? 

 

#5 Foto's en tekst van Google, leveranciers of stockphoto gebruiken.

Zorg voor unieke content. Als je aan Google kan tonen dat je goede content levert op je website, zal Google je ook hiervoor belonen. En je bezoekers? Die blijven langer hangen op je website.

  • Gebruik je foto's en teksten van leveranciers? Dan kan je dit vergelijken met het verkopen van een auto op een tweedehands-site en foto's gebruiken uit de boekjes. Mensen vertrouwen het niet meteen. Waarom durf je geen foto's van je eigen auto  tonen? Ziet hij er echt zo slecht uit? Toon jouw werk! Niet dat van je leveranciers waarbij alles in scène is gezet. 
    Daarnaast zal, wanneer potentiële klanten zoeken naar je producten, de website van de leverancier altijd hoger scoren dan je eigen website. Jij gebruikt dezelfde inhoud, maar de leverancier zijn website zal meer bezoekers hebben, dus hoger komen in de resultaten.  Schrijf dus je eigen teksten en pas de lokale taal toe. Ben je niet zo een schrijver? Contacteer onze copywriter om het voor jou te doen. 
  • Gebruik je inhoud van Google? Dan kan je hiervoor vermoedelijk een boete krijgen. Foto's en teksten zijn altijd auteursrechtelijk beschermt of dit moet expliciet anders vermeld worden. "Ach, daar komen ze nooit achter." Jawel hoor. De meeste fotografen maken gebruik van bedrijven die het internet afschuimen voor hen en voorkomen dat hun foto's zomaar gebruikt worden. Er worden pittige boetes uitgeschreven voor het schenden van auteursrechten.
  • Stockphoto's zijn leuk maar ze tonen je werk niet en zijn niet uniek. De kans bestaat dus dat je concurrent met dezelfde foto op de proppen komt. Zo een vaart zal het wel niet lopen, maar je weet maar nooit ;-) Laat eigen foto's maken door een professionele fotograaf, zodat je weer maanden verder kan op je website, social media, nieuwsbrief. 
 

#6 Een verzameling van al je favoriete kleuren, lettertypes en emoji's gebruiken.

Less is more. Kies een huisstijl waarin je maximum 2 lettertypes en slechts enkele kleuren gebruikt. Trek deze huisstijl in alles door: Website, mail, brochures, artikels, ... Kies een lettertype voor je titels, en een lettertype voor de basistekst. Hou het simpel, strak en mooi. Zo is alles rustgevender voor je bezoekers en zullen ze langer blijven hangen.

 

Meer info?

Wil jij advies over je website, social media, foto's of huisstijl? Of laat je graag jouw bedrijf gratis screenen door ons? 

 
 
Stijn Matthé