Dit is waarom je Instagram moet inzetten voor je bedrijf

mockup instagram.jpg

Instagram is hot, en terecht. Het is hét medium om je bedrijf visueel te laten stralen. Op dit social netwerk geef je (toekomstige) klanten toegang tot jouw wereld. Er zijn wereldwijd meer dan 800 (!) miljoen maandelijks actieve gebruikers en meer en meer bedrijven zien de meerwaarde van dit sociale media kanaal nu ook in.

Omdat je nu ook kan adverteren op Instagram, zien ondernemers de mogelijkheden van een account op Instagram. Laat dit alsjeblief niet de enige reden zijn om je op dit medium te gooien. Instagram is géén Facebook of géén Pinterest, het heeft zijn eigenheid en die respecteer je best om te scoren!

 

Maar waarom dan?

Was 800 miljoen actieve gebruikers niet genoeg om je te overtuigen? Ok dan.

Instagram is het op één na drukst bezochte sociale platform ter wereld

  • 60% van de Instagrammers zijn tussen 18 en 29 jaar
  • 35% van de Instagrammers zijn tussen 30 en 49 jaar
  • Aantal opgeladen foto's per dag: 100 miljoen
  • Aantal opgeladen foto's tot vandaag: +/- 40 miljard
  • Aantal likes per dag: 5 miljard

Het is dus duidelijk dat jouw doelgroep hier zit, tenzij je op senioren mikt. Dan is de Kempenklok misschien nog steeds het antwoord.

 

Hoe kan ik opvallen tussen de massa?

Opvallen tussen een gigantisch grote vijver is altijd moeilijk. Op Instagram niet zo! Zorg dat je heel aanwezig bent.

  • Post regelmatig (1 per dag is ideaal, probeer niet minder dan 3 x per week)
  • Maak je Instagram bio aantrekkelijk (wie ben je, wat doe je, waar sta je voor)
  • Gebruik hashtags waar jouw doelgroep op zoekt
  • Trek dezelfde stijl van foto's door
  • Organiseer een wedstrijd

 

Vergeet ook Instagram Stories niet!

Instagram Stories is, eerlijk is eerlijk, Snapchat op Instagram. Instagram heeft het idee vorig jaar gekopieerd en het werkt! Stories mogen minder perfect zijn dan de meeste Instagram feeds. Het is vaak 'echter', en je geeft je volgers een kijkje achter de schermen.

Hier kan je echt een verhaal gaan vertellen. Ben je een schrijnwerker, neem je volgers dan van a tot z mee in een project. Heb je een winkel, toon dan bijvoorbeeld een dagje op een beurs. Want een goed verhaal verkoopt zichzelf uiteindelijk!

 

Leer uit je statistieken

Als je als ondernemer of bedrijf op Instagram actief bent, zet dan bij je instellingen je account op 'bedrijfsprofiel'. Zo krijg je toegang tot een hele hoop statistieken waar je je marketing aan kan aanpassen. Zo krijg je verhelderende inzichten in je gebruikers en content.

In je statistieken krijg je een overzicht van demografische gegevens (geslacht, leeftijd, locatie, ...). Je krijgt het aantal weergaven te zien, het bereik van de afgelopen week en het aantal  clicks naar je website. Zo je kan nog beter inspelen op wie je volgt!